Identiteit
Respect, openheid, samenwerking en begrip
Bij IBS Marjam staat onze identiteit centraal in alles wat we doen. Wij zijn een islamitische basisschool die onderwijs biedt vanuit een brede en inclusieve visie. Onze kernwaarden zijn respect, samenwerking, openheid en begrip, en we streven ernaar om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren waar alle leerlingen zich welkom voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Onze schoolidentiteit is diep geworteld in de islamitische waarden van rechtvaardigheid, compassie en kennis. Deze waarden zijn zichtbaar in ons onderwijsaanbod, onze omgang met elkaar, en de activiteiten die we organiseren. We leren onze leerlingen om te groeien naar zelfstandige, nieuwsgierige en verantwoordelijke individuen, met aandacht voor hun sociale, emotionele en intellectuele ontwikkeling en aandacht voor het islamitische geloof. Daarnaast zetten we ons in om onze leerlingen een gevoel van verbondenheid mee te geven—met zichzelf, met elkaar, en met de wereld om hen heen.
Een belangrijk aspect van onze identiteit is de focus op wederzijds respect en interreligieuze verbondenheid. Net zoals het verhaal van Marjam ons inspireert tot openheid, willen wij dat onze leerlingen leren om oprechte interesse en respect te tonen voor mensen van verschillende achtergronden. Dit is niet alleen een les in goed burgerschap, maar ook een manier om onze leerlingen voor te bereiden op een diverse samenleving waarin begrip en harmonie de basis vormen.
Als islamitische school in Roermond vervullen we een unieke rol in de gemeenschap. We bouwen aan een veilige, inclusieve schoolcultuur waar islamitische identiteit hand in hand gaat met een brede oriëntatie op de wereld. Bij IBS Marjam helpen we kinderen om hun eigen wortels te versterken, hun talenten te ontwikkelen, en met een open blik de toekomst tegemoet te treden.